Blitz – Stiri zilnice din IT, IT&C: tehnologie, internet, telecom, gadgets, jocuri
Stiri IT                    
Articole Comentarii Newsletter Contact Despre Blitz
Ultimele Stiri
Arhiva

April 2018
M T W T F S S
« Sep    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Stiri Populare
(none)

Inteligenta artificiala, mai aproape de realitate

13-03-2008, 11:54

Cercetatorii de la Rensselaer Polytechnic Institute din Statele Unite au creat in Second Life un personaj virtual capabil sa rationeze ca un copil de 4 ani.

eddie-ai.jpgEddie este numele unui personaj virtual, creat de catre cercetatorii de la Rensselaer Polytechnic Institute din Troy, New York, si care este capabil sa rationeze pe baza propriilor convingeri si sa traga concluzii in functie de acestea, la un nivel echivalent cu cel al unui copil de 4 ani.

Pentru a-i verifica abilitatile lui Eddie, cercetatorii l-au supus la un test asa-numit “false-belief”. Intr-o versiune din lumea reala a unui astfel de test, copilul urmareste o serie de actiuni in care persoana A plaseaza un obiect intr-o cutie, Cutia 1. Persoana A paraseste apoi incaperea, iar Persoana B muta obiectul in Cutia 2. Cand Persoana A se intoarce, copilul este intrebat unde crede ca se va uita Persoana A, care nu a vazut ca obiectul a fost mutat, dupa acesta.

Raspunsul corect este Cutia 1, dar un copil de 4 ani va raspunde ca in Cutia 2, deoarece la aceasta varsta copiii nu si-au format, in general, ceea ce se numeste o teorie a mintii, in care sa poata trage concluzii privind modul in care judeca altii.

Acelasi raspuns a fost dat si de Eddie, atunci cand a fost supus la acest test in Second Life, demonstrand un mod de a rationa similar cu cel al unui copil de 4 ani. In plus, Eddie a demonstrat si ca poate invata, pentru ca la repetarea testului, el a dat raspunsul corect.

Ceea ce il deosebeste pe Eddie de alti copii este faptul ca Eddie este un program, primul dintr-o serie de proiecte ale cercetatorilor de la institutul american, in incercarea de a realiza personaje care sa aiba propriile conviongeri si care sa poata rationa privind convingerile altora. Astfel de personaje vor putea prezice si manipula comportamentul altor personaje, inclusiv al jucatorilor umani cu care vor interactiona in lumi virtuale si jocuri online.

Pentru a fi credibile si autonome, astfel de personaje virtuale “trebuie sa posede propriile amintiri, sa creada anumite lucruri, sa-si doreasca si sa-si aminteasca de diverse lucruri,” conform lui Selmer Bringsjord, liderul echipei care a lucrat la acest proiect. Un asemenea personaj poate fi realizat doar cupland inteligenta artificiala bazata pe logica si tehnici de modelare cognitiva computationala cu puterea de procesare a unui supercomputer.

Principiile si tehnicile pe care oamenii le folosesc pentru a intelege, prezice si manipula comportamentul celorlalti poarta numele de “teoria mintii”. De aceea, cercetatorii de la Rensselaer incearca sa reproduca parti din aceasta teorie, ce va permite unor agenti artificiali sa inteleaga, prezice si manipula comportamentul altor agenti, pentru a putea fi inlocuitori credibili ai fiintelor umane in astfel de medii virtuale sau pentru a deveni entitati de sine statatoare. Teoria logico-matematica ce sta la baza “ratiunii” acestora va include definitii riguroase, declarative, ale tuturor conceptelor ce stau la baza teoriei mintii, incluzand minciuna, tradarea si chiar conceptul de rau.

Mai trebuie spus si ca, pentru a-l testa pe Eddie in Second Life, cercetatorii au pus la punct o modalitate de a traduce engleza conversationala folosita in Second Life in logica formala, limbajul nativ al lui Eddie, si invers. Cand codul acestuia este executat, acesta este translatat in taste apasate si conversatie in Second Life.

Pe site-ul Rensselaer poate fi urmarit un clip video (MOV) cu testul la care a fost supus Eddie. Cercetatorii institutului american vor in continuare sa dezvolte in Second Life o replica virtuala a holodeck-ului din Star Trek, in care personajele umane sa poata interactiona cu entitati sintetice precum Eddie.

(Sursa: Rensselaer Polytechnic Institute)


Categorii: Net, Software, Stiinta.

2 Comentarii

  1. .... |

    e interesant

  2. nicu |

    Inca nu a fost creata tehnologia necesara studieri complexitati organismului uman.Cind stiinta v-a cunoaste in detaliu,structura si functile atit de complexe ale organismului uman,ce mecanisme ii favorizeaza dezvoltarea,cum se dezvolta inteligenta,din ce este format universul microcelular si micro bacterian si ce rol au,abia atunci v-om putea crea un organism viu dupa chipul si asemanarea noastra.Pina atunci sa ne vedem cu bine si sa ne punem mereu intrebari.

Scrie un comentariu:

(obligatoriu)
(obligatoriu, nu va fi publicat)

XHTML: Puteti folosi aceste tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 
Ziare.ro InfoPortal.ro Stiinta.info