January 2018
15161718192021

Procesare de informatie cu lumina si magneti

14-06-2007, 17:39

Un grup de cercetatori americani a demonstrat ca lumina poate fi controlata de magneti, in niste device-uri foarte mici, care functioneaza ca un tranzistor. Aceasta tehnologie ar putea duce la realizarea de chip-uri optice mici, rapide si foarte eficiente, care ar putea fi folosite in telefoane mobile sau comunicatii optice.

plasmonic_spin.jpgTehnologia combina cunostintele din 2 domenii foarte noi ale stiintei, plasmonica si spintronica. In plasmonica se studiaza ghidarea luminii de-a lungul unor fire metalice foarte subtiri, pentru a permite comunicatii mai rapide intre componentele unui chip. Spintronica implica manipularea proprietatii de spin a electronilor, fiind responsabila in ultimii de ani de realizarea de medii de stocare de date foarte dense.

Acum, un grup de cercetatori de la Naval Research Laboratory si de la Universitatea din Alberta au aratat ca, prin manipularea spinului electronilor cu ajutorul unor campuri magnetice, pot controla trecerea luminii printr-un material metalic.

In demonstratia acestui lucru, cercetatorii au folosit particule de cobalt acoperite cu un strat foarte fin de aur (vizibile in imaginile de sus la 2 nivele diferite de magnitudine). Cand aceste particule au fost expuse la o radiatie electromagnetica foarte apropiata de frecventa luminii vizibile, radiatia a fost convertita intr-o alta forma, numita “val plasmonic”, forma in care a trecut prin particulele respective de cobalt si a iesit pe partea cealalta (a fost re-emisa), dar usor slabita, datorita rezistentei particulelor.

Cercetatorii au descoperita ca, daca materialul este expus unui camp magnetic, rezistenta particulelor componente creste semnificativ, oprind in cele din urma emisia radiatiei pe partea cealalta. Aceasta rezistenta crescuta pare sa se datoreze faptului ca prezenta campului magnetic duce la transportul de electroni cu o anumita orientare de spin de la cobalt la aur (indicati in imaginea de jos prin sagetile rosii), nemaipermitand trecerea radiatiei luminoase.

Efectul poate fi inversat prin aplicarea unui camp magnetic oscilator, care schimba orientarea spinului electronilor si demagnetizeaza particulele.

Un astfel de comutator on-off de lumina ar putea fi folosit pentru procesare de informatii, in aplicatii precum routarea de lumina infrarosie in comunicatii optice, sau, prin folosirea de radiatii electromagnetice cu frecventa mai scazuta, la procesarea semnalelor radio in telefoanele mobile. Tehnologia ar putea duce la viteze de procesare mai mari si la consum redus de putere comparativ cu metodele traditionale. Consumul redus de putere s-ar datora faptului ca acest gen de comutatoare nu au nevoie sa fie alimentate continuu pentru a ramane intr-una din cele 2 stari.

Teoretic ar fi chiar posibil sa se realizeze chip-uri optice capabile sa se reconfigureze la comanda pentru a efectua tipuri diferite de task-uri, un astfel de chip putand inlocui in acest mod mai multe chip-uri specializate.

Tehnologia este insa foarte la inceput si departe de aplicatii comerciale, urmatorul pas fiind realizarea efectiva a unui device care sa se comporte ca si un comutator intr-un chip.

(Sursa: Tehnology Review)